Sunday, October 18, 2009

Aku, Opis dan Tukang Kipas

Aku nak post entry ni, fikir empat lima enam kali..Nanti apa pulak orang cakap..Macam perempuan la..macam mak nenek laa...Lantak la..apa nak kisah..Ni kisah hidup aku..

Kebanyakan blog yang aku baca cerita pasal masalah di tempat kerja, adalah blog kaum hawa..Cerita pasal staf-staf yang kaki bodek, kaki ampu, kaki umpat, kaki cagu dan sebagainya..Rata-rata yang kena bambu adalah staf lelaki...Staf pompuan pun ada jugak...

Ni aku nak bambu sape-sape yang rasa nak terasa, tu korang punya pasal..Tempat aku taknak cakap.. Jantina aku taknak bagitau..

Ape kes nak dengki-dengki? Ape kes nak hasut-hasut orang? Ape kes nak ngadu-ngadu? Nak sound-sound tu tengok la dulu perfomance keje ngko tu cemana...Makan gaji 8 jam satu hari, try ngko tolak ngan masa ko pegi jamban, masa ko bangun dari meja pegi kentut kat meja belakang, masa ko pegi berak buat kali ke 5, bla...bla...bla...aci kerat anu kalu ngko betul-betul kerja tepat 8 jam tiap-tiap hari...huh..! Lai Chi Kang btol..!!!

Aku kuar pepagi pun bukan saja-saja takde kerja..Aku gi makan..gi isap rokok...bincang tentang falsafah hidup...Motivasi pagi..balik opis ada ilmu untuk dikongsi...celaka.!! Pulak tu, nak sampai 3.30 petang, aku tak kuar pegi mana-mana dah melainkan aku tak tahan untuk ber'hibernate'..Setakat 2 3 kali tu normal la...lain la kalu aku ada batu karang atau saliran tersumbat macam ngko..!!

Ada ke kerja-kerja yang aku buat tak siap melepasi deadline? ade pernah aku tinggal kerja aku tunggu berhabuk dulu baru nak siap? Ada aku tolong-tolong orang mintak upah? Ada aku makan gelojoh dalam opis macam ngko? Aku tak pernah kupas-kupas buah dalam opis siap dengan pisau-pisau rambo lagi...

Tak payah la nak provok-provok orang suruh tak suka kat aku...buang masa ngan lemak ngko jer...Aku tak rugi apa-apa pun...melainkan ngko tu dari golongan-golongan pemerintah yang ada dalam cermin kaca..ada la jugak perasaan "ai...ruginya bos-bos dah benci kat aku..cemana aku nak claim perjalanan...cemana aku nak bukak palang cek"..Setakat duduk kat luar tolong buka tutup pintu, bawak-bawak la baca Quran..baca Hadis...Tak guna kipas-kipas bos kalu performance kerja tahap sampah...tak guna dapat anugerah kualiti kalu kualiti kerja tahap bontot kuali...Ingat laa...orang yang ngko provok tu sama je 2 kali 5 ngan ngko balajar takat SPM jer...Bukan dia yang bayar gaji ngko tiap-tiap bulan....

Cacian, makian ni aku tak tuju kat sapa-sapa...tapi kalu ada yang bermurah hati untuk terasa dengan apa yang aku tulis ni, sila la kalau nak kecik hati pun...aku PEDULI HAPE..!!!!

sekian...wassalam...

No comments: