Thursday, February 10, 2011

14 Februari vs 15 Februari

Lagi empat hari, 14 Februari muncul. Aku syak hotel-hotel mahal tak ingat, murah tak boleh pergi, rumah bujang, tepi pantai, tasik, sungai, paya, tali air, dalam kereta, atas motor, atas katil, dalam tandas, dalam kolam air dan di mana-mana sahaja pasti ramai yang menyambut ketibaan 14 Februari.

Percantuman dua DNA di bawah sinaran bulan purnama, bulan sabit, bulan sakit, bulan terlindung, di bawah sinaran matahari (memang tahap neraka jahanam buat kerja masa ni), di dalam kesejukan penghawa dingin, kesederhanaan kipas meja dan di apa-apa jua keadaan sekalipun tetap tidak merisaukan manusia berkuasa besar.

"Apa ada hal? lagipun esoknya kita bertaubat la sambil berbaris ramai-ramai", kata mereka yang berkenaan yang ada pingat penuh satu almari.

"Lagipun 15 Februari kan Maulud Nabi. Malaikat mana sempat nak menulis amalan kita", sambung mereka yang berkenaan dengan lagak tak takut tuhan.

"Malaikat sibuk prepare buku nak tulis pahala orang berbaris sambut hari kebesaran nabi esok", tambah mereka yang berkenaan dengan lagak nak kena laknat.

Jadi, pilih antara tiga :

1. Nak sambut 14 Februari,
2. Nak berbaris pada 15 februari, atau
3. Duduk rumah/masjid solat hajat, baca quran, berzikir

3 comments:

yaya|azura said...

Tak payah gi hotel, dia orang boleh pegi kat LEKAS je. Sana port baik. Pegi waktu pepagi bute gitu. Drive selow selow.

p/s: aku baru tau tadi kat paper kasitau. Promo sempena valentine's.

By the way, aku cuti lak 14/2 tu.

zool irfan said...

mesti bulan november banyak baby ber bin atau binti abdullah.

zool irfan said...

bila kita jahil.. macam ni la jadi nya.. aku pun dulu macam tu jugak