Monday, March 02, 2009

Awek, Awok, Ewok


Awek? tidak, gambar di atas bukan merupakan awek aku..malah beliau adalah isteri orang dan aku adalah suami orang..jadi, dengan makna kata lain, kami adalah 'suami isteri'..hahaha..ok..ok...aku sekadar melawak (mampos kalu isteri betul aku baca atau ada sapa-sapa mereport).

Sebenarnya aku bukan nak cerita pasal beliau (awek berkenaan). Tetapi aku ingin menceritakan perihal 'awek'. Awek tidak termasuk dalam susur galur keluarga ewok ataupun MekWok..awek adalah berasal dari bahasa rosak yang membawa maksud....................pompuan yang orang laki bekenan di hati..tak semestinya kekasih, tak semestinya buah hati dan tidak sesekali buah gomok.

kenapa perlu berawek-awek ? (buat kaum lelaki yang belum kawen je la ni..)..adakah awek ini hendak dijadikan sebagai inspirasi hidup? teman hidup? kekasih? tukang belanja makan? tukang topup? kalau jawapannya YA, maka korang telah mengeksploitasikan wanita..kalau jawapannya TIDAK, kenapa? jadi apakah keperluan awek?

Di sini, aku tidak nampak di mana perlunya awek dalam rutin harian kita (mungkin aku terlepas pandang). Eh? aku silap bagi penerangan la...AWEK yang aku nak cite ni adalah AWEK yang telah didaftarkan sebagai 'kekasih' seseorang..

Bagi aku yang dah kawin ni, pengalaman aku berawek-awek ni cukup-cukup membuatkan aku tensen..bila aku fikir-fikir balik, betapa ruginya aku melalui zaman mengawekkan wanita ni..ye la..secara matematiknya, katakan sorang awek, kita spend masa dalam setahun. dalam setahun, paling-paling bodoh pun sebulan sekali la keluar dating..Ini bermakna jumlah perdatingan yang telah dibuat adalah sebanyak 12 kali setahun. Dan setiap kalu mendating, katakanlah kita keluarkan modal yang tak berpusing sebanyak RM50.00. Didarabkan dengan 12.. (50.00 x 12 = 600)...

Ok, sekarang kita andaikan kita (laki) dah buat submission seramai 8 orang..maka, RM600.00 didarabkan pula dengan 8.. (600 x 8 = 4800) !!!

Mak aih... RM4,800.00 tuh.......ape yang korang buleh buat dengan duit banyak tu? kawin? kawin lagi sorang? belanja awek? beli laptop? beli henpon? tak kisah la...tu duit korang..

Alangkah berkatnya duit tu kalu didermakan ke tabung anak-anak yatim, ke tabung masjid, ke tabung aku....atau ke jalan yang diredhai Allah...

Jadi, bagi yang belum berawek, fikir-fikirkanlah dulu sebelum mengawekkan wanita...bagi yang dah ada, berubahlah...tak salah....asalkan tahu batas-batas agama....Insyaallah, hidup mendapat keberkatan Allah...Insyaallah.....

sekian ceramah pada hari ini......wassalam...

7 comments:

Dory said...

mls la nak bace.. nak komen je.. nak komen ape? xtau laa... hihi

Tuan Tanah said...

huh...ko memang malas membaca...

Mrs Jaja said...

muahaha...mengong cah! aku dah lama tak baca blog ko..baru hari ni aku ade masa nak baca...

Dory said...

aku mmg mls nak bace, nak nak ko yg tulis.. lagi malas tu jadi darab ngn 18.. muahhahaha..

KitKet said...

tapi betul ker kowang ni kuar dating sebulan skali? bukan tiap2 minggu ker? jangan nak tifoo yer.. mak tau ok

Tuan Cikedis said...

maket > mostly memang la seminggu sekali...cuba baca betol2...."paling-paling bodoh pun sebulan sekali la keluar dating"

DoOrDie said...

nak catat ulasan ke...

nak cacat ulasan...

ke nak ulasan cacat...

ahahahaha...mengong tuan tanah kedaung nih!