Tuesday, September 01, 2009

Alangkah

Hujan hari ni agak lebat. Tapi aku masih lagi berada di rumah. Aku memandang jam dinding. Ah..!! sudah pukul 6 petang. Tiba-tiba, “Kau nak ke mana petang-petang hujan lebat macam ni..?” tanya mak aku dengan konsisten bersama senduk kesayangannya.

“Ada majlis berbuka puasa kat masjid. Tengah tunggu hujan reda sikit ni.” Balas aku dengan budi pekerti yang mulia sebagai seorang anak yang soleh.

Sambil menunggu hujan reda, aku memakai stokin dan kasut di beranda rumah. Peh, calang-calang orang pergi berbuka puasa pakai kasut. siap pakej dengan baju melayu biru air laut dengan sampin lagi. Memang cemburu bedebah la kalau orang lain tengok.

Hujan dah reda sedikit. Aku terus capai kunci kereta. Salam lebih kurang dengan mak aku sambil berpesan, “Mak, kuih Akok orang beli tadi jangan habiskan yer..? peg dulu..tata...Assalamualaikum..” lantas mengucup tangan mak aku.

Aku start kereta, terus masuk gear satu. Aku tekan minyak, tayar spin laju. Aku jatuhkan handbrake..meluncur laju kereta kesayangan aku.

Jam sudah menunjukkan pukul 6.30 petang. Aduh, sempat ke tak nak sampai masjid sebelum 7.15 ni. Jarak rumah aku dengan masjid bukannya dekat. Dalam 30 minit perjalanan jugak (ni bukan alasan aku jarang pergi terawih). Dah la jalan sesak hari ni. Kebetulan jalan yang aku lalu ada buat bazar Ramadhan.

Hujan kembali lebat. Aku dari tadi masih tersangkut dalam bandar. Dari tadi main gear 1, 2 dan 3 saja. Waktu tu baru aku rasa menyesal. Aku tidak pernah melalui suasana sebegini sendirian. Boleh dikatakan langsung tidak pernah. Menteri-menteri patut cuba merasai suasana kesesakan macam ni.

Menteri menteri jugak, tapi aku dah lambat. Lagi setengah jam nak berbuka. Silap-silap tak sempat aku nak belasah Puteri Mandi. Dah la Puteri Diana dah takde.

Ini tak boleh jadi. Lain kali lah aku merasa suasana sesak ni. Hari ni aku tak ada mood. Karang tak pasal-pasal hilang semua ciri-ciri program semanis kurma dalam jiwa aku. Sia-sia je aku puasa tak dapat pahala.

Aku terus sms budak-budak. “Korang nak makan free, cepat datang tolong aku..”

***
Terasa lancar saja kereta aku sekarang. Tapi kenapa kereta-kerata lain tak bergerak? Ah, biarkan. Mungkin tengah asyik membeli juadah berbuka. Dah hampir nak sampai. Kereta aku masuk ke perkarangan masjid. Kereta lain dah penuh. Aih, mana nak park kereta ni. Ah, peduli apa aku. Tanpa banyak soal, kereta aku berenti betul-betul depan tangga masjid.

Pintu kereta dibuka. “Ampun Tengku..” ucap pegawai yang membuka pintu kereta aku tadi. “Silakan Tengku ke meja santapan”. Aku dengan penuh gaya anak seorang raja, turun dari kereta sambil dipayungi oleh pegawai tadi menuju ke ruang diraja untuk majlis berbuka puasa.

Pemandu dan pengiring kereta aku tadi dapat makan free.

No comments: