Monday, June 22, 2009

Jangan tinggal daku....kih..kih..kih...

Waahhaahaa...semalam ujan lebat tak nampak kaki...bosan yang amat, aku layan tibidua..pokol 9.30, ade la cite P Romli bertajuk, "Jangan Tinggal Daku". Aku ingat lagu je pakai tajuk cenggitu...ropenye pilem pon ada gok. Tak kisah laa..
Dalam dok tengok pilem tu, aku terpikir....cemana la kalu aku idup jaman tu..adakah aku akan dapat menguasai Bahasa Melayu dengan cemerlang? penggunaan bahasa dalam pilem tersebut sangat indah dan sangat meng'kamus'kan..tidak ada unsur-unsur rojak yang digunakan..semuanya diluahkan dengan begitu jujur..
Sebagai contoh, perompak sedang merompak sebuah rumah, dan tiba-tiba tuan rumah rasa nak menjerit..seraya perompak berkata, "Kalau menjerit, kena tembak!!". wah, sungguh terus-terang..
Ada lagi..."Ayah, bolehkah saya bermain dengan Tahir?" , Ayah, bolehkah saya bermain diluar?" , Ayah, bolehkah saya mengambil minuman itu?"...Ini menggambarkan anak-anak jaman dulu begitu menghormati orang tua...bagus betul...
Lagi satu, perompak jaman dulu begitu selamba...tidak perlu pakai stokin pompuan..tidak perlu pakai topeng ultraman dan tidak perlu pakai spek itam....cukup sekadar menutup hidung dan mulut menggunakan lengan...dan jangan lupa...rumah orang baik-baik tidak akan kena rompak...dan yang kena rompak cukup sekadar tidur diatas katil tanpa diikat sebelum mendengar jeritan isteri yang baru keluar dari tandas.....
Aaaargh...aku sungguh stress...aku tidak mahu hidup di zaman tersebut...
sekian...

No comments: